Memam pocit, ze AVX512 nejako brutalne zvysi vykon. Tie CPU pri plnej palbe v AXV512 dost oreze power/temp limit.
Myslim, ze pre spolocenske (IT) dobro bude, ze sa AVX512 nikdy pouzivat nebude. Radsej nech pridu na daco ine/lepsie.
Aj Linus Torvalds to povedal pekne: "I hope AVX512 dies a painful death"
Odpovědět4 0
Bohužel, AVX2 jsou tady už dlouhých 9 let a nástupce pořád nikde. To ať se ty x86 dinosauři nediví, že je ARM tak rychle dohání a v efektivitě už dokonce dávno předehnal.
Odpovědět0 5
Ty máš ve svém desktopu či notebooku cpu ARM?
Odpovědět1 1
Už brzo budu mít, dal jsem si předsevzetí, že už další x86-64 CPU nikdy nekoupím. Do jabka jít nechci (zatím), ale už teď je jasné, že potenciál je obrovský. Intel/AMD si ze zákazníků dělají akorát srandu.
Ty máš ve svém mobilu CPU x86-64? Narozdíl ode mě ani nemusíš odpovídat, zaostalost téhle architektury se v nejnáročnějším prostředí ukázala v celé své nahotě.
PS: Čtečka knih co jsem dostal k vánocům má ARM - naštěstí.
Odpovědět0 7
vyhody ARM architektury su jasne, ale taketo reci typu x86 su mrtve uz citam/pocuvam asi 15 rokov.
ten kto vie, aky je rozdiel medzi RISC a CISC architekturou, tak vie, ze to nie je take cierno-biele ako si niekto predstavuje.
x86 ma tiez svoje vyhody a nie je ich malo.
a za dalsie, asi ta najvacsia kotva k x86 je SW. pokial nebude tato otazka vyriesena, tak ziadna "francuzska revolucia" a "stinanie x86 hlav" sa nekona.
Odpovědět3 0
SW je čím dál menší problém.
Odpovědět0 1
Ekosystem SW je stale problem ;)
Odpovědět1 0
Náš výtah má ve frekvenčním měniči taky ARM, to ale neznamená, že na tom budu pracovat s cady nebo hrát Cyberpunk, že...
Ty uarch slouží každá k jinému spektru účelů a tak je to správně. ARM je mobilní, x86 desktop/server, existují minoritní speciální případy kdy je to obráceně, což nic nemění na výše uvedeném.
Odpovědět0 0
avx2 sa celkom ujal, to je pravda... ale pri avx512 je urcita fragmentacia, co sa tyka features. t.j. nie je vsetko kompatibilne v "avx512 svete". to komplikuje vyvoj.
a za dalsie.... ak existuje vypocet, ktory bude benefitovat z prechodu avx2 na avx512, tak pravdepodobne bude lepsie a aj jednoduchsie vypocet presunut na GPU alebo na dedikovany akcelerator (kde nasobne rychlejsi pamatovy subsystem bude viac ako vyhoda).
Odpovědět0 0
AVX512 neni nic jineho, nez rozsireni AVX2 o dalsi (a velmi uzitecne) features. V podstate vsechno, co AVX2 chybelo je nyni v AVX512 (masky, vic registru, volitelna sirka 128/256/512b, broadcast, spousta novych instrukci, plne permutace pres dva registry, zaokrouhlovani, ternarni operator, scatter atd.). To zlepsuje zivot lidem i kompilatorum a zjednodusuje vektorizaci. Fragmentace neni problem, protoze kdyz se vynechaji ruzne speciality jako Phi a AI, tak v podstate existuji jen dve zpetne kompatibilini urovne - SkylakeX a IceLake, ktere pokryvaji naprostou vetsinu instrukci. Ostatni je mozne ignorovat nebo pouzit po detekci pritomnosti (coz je dobre delat obecne). Navic se k nim brzy prida AMD se ZENem 4 (IceLake uroven).
To same s tim termalnim limitem - to v podstate plati jen pro 512-bit SkylakeX floating-point. Tam Intel trochu predbehl dobu (proces). Obecne, integer instrukce jedou bezvadne i v laptopovych cipech (TigerLake) a dokazou zrychlit algoritmus mnohonasobne (i oproti AVX2, kdyz mu chybi vhodne instrukce/features).
A co se tyce GPU, tak to je uplne jina vahova kategorie. GPU potrebuje obrovske mnozstvi dat a specialni kod. Navic je tam velmi vysoka latence. AVX(512) pracuje na stejnych datech jako zbytek CPU, bez latence. Kdyz mate v programu nejakou for smycku, ktera neco pocita (klidne par kb), tak se vetsinou da zvektorizovat tak, ze probehne 10-20x rychleji. Nevim jak by tohle slo prenest na GPU. A i kdyby to slo, tak jen ten prenos by trval mnohem dele, nez samotny vypocet na CPU. A tohle neni teorie, to je moje kazdodenni praxe.
Odpovědět1 0
V komentáři, na který odkazuješ, pouze píše, že AVX-512 nezvyšuje výkon, ale ty zmiňuješ AVX. AVX je jiná instrukční sada, která už je dneska skoro všude. A máš pravdu, při použití AVX/AVX2 lze dostat v případech, kde to jde, o dost vyšší výkon. U AVX-512 to už tak slavné není...
A docela by mě zajímalo, co to je za aplikaci, protože při běžném použití ani AVX/AVX2 neudělá program o 50% rychlejší.
Odpovědět0 0
nehnevajte sa, ale asi ste zle citali.. clanok a aj diskusia je k avx512.
vyhody avx/avx2 nespochybnujem.
ale ako som pisal vyssie, ak existuje nejaka vyhoda prejst z avx2 na avx512, tak lepsia cesta je to dat rovno na GPU/dedikovany akcelerator.
Odpovědět0 0
To je nesmysl, gpu je dobre na jednoduche algoritmy, ktere se daji masivne paralelizovat. Na hratky s pixely a videem je to pohoda. Ale nelinearni problemy vyssich radu to smysluplne neresi.
Odpovědět0 0
Za mě je instrukční sada AVX-512 pro normální použití celkem zbytečná. Podporují ji pouze některé Intel procesory, takže ji člověk ani nemůže povolit pro použití při překladu. Psát speciální kód pro AVX-512 si myslím, že většina programátorů dělat nebude (ve hrách už vůbec ne), takže asi maximálně pro nějaké matematické výpočty. AVX-512 se také nedá použít všude, v praxi vlastně skoro nikde, protože ty 512-bit registry se musí něčím naplnit a pak nad tím provést jednu z podporovaných operací, těch moc není při běžném používání.
A že má CPU podporu AVX-512 bohužel ani neznamená, že umí všechny instrukce, protože jí Intel rozdělil na subsety a každý procesor může umět jiný subset. Dřív jsem slyšel i o tom, že u AVX-512 procesor ani nemůže boostovat frekvenci.
Takže si myslím, že je lepší použít AVX2, kde to jde, a zapomenout na AVX-512. Nějaké porovnání výkonu asi ani nemá smysl, protože AVX-512 instrukce se běžně nevykonávají tak často, aby to porovnání dávalo smysl.
Odpovědět0 0
Aneb jak dodrbat podporu pro bezne uzivatele a ty profiky, kteri to vyuziji donutit koupit serverove CPU. Cimz to ale bohuzel pohrbi v beznych aplikacich.
Odpovědět4 0
Tím stylem jakým to Intel pojal stejně nikdy neměly šanci na rozšíření.
Odpovědět3 0